Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nej, du ska inte ha en bultsax i bilen

Runt 1 000 fordon fastnade på E22 mellan Hörby och Kristianstad i Skåne när vägen korkade igen på grund av ett snöoväder. Många fick vänta i kylan mer än ett halvt dygn på hjälp.

Och att det blir så här beror ju förstås på många saker. Det fanns vädervarningar från SMHI, varför var det så många som inte to hänsyn till dem? Varför gav man sig ut i snöovädret? Varför hade man inte adekvata vinterdäck, speciellt om man kör lastbil?

Vi kan också se det som infrastruktur. Hur tänker man när man bygger vägar? Är det tillräckligt lätt att komma av vägen om man skulle behöva det?

För mycket av det som är beredskap är ju inte att reagera i situationen, det är ju faktiskt att tänka efter före.

Räddningschefen tyckte att Trafikverket var ”Ganska passiva” och ”initiativlösa”. Sant så, men räddningschefen kan faktiskt också fatta beslut i en sådan situation. För räddningschefen hade kunnat definiera det som räddningstjänst, snarare än samhällsstöd.

Utredningen av trafikkaoset på E22 nyligen ska vara klar senast i slutet av mars.

Men om den inte kommer fram till att ingen vågade ta initiativ så ska jag banne mig äta müsli med filmjölk.  Både räddningstjänsten och Trafikverket hade kunnat fatta beslut om att klippa upp räcket, men gjorde inte det. För vem som hade den formella rätten, och när ingen vågar ta sig den så blev det inte mycket gjort.

Detta kan bero på allmän ryggradslöshet, eller på att det är sådana kulturer på respektive organisation att man inte vågar av rädsla för repressalier. Två saker som är livsfarliga när man står mitt i en kris. Och knappast första gången i Sverige …

Ett antal personer har nu i efterhand skrivit i social media att det är dags att ha bultsax i bilen vid färd under vinterhalvåret för att kunna klippa en sådan vajer.

Det korta svaret är nej, det ska du inte. För det första för att en bultsax inte gör jobbet och för det andra att du inte ska klippa en sådan vajer utan rätt kompetens. De är i viss mån elastiska, så när spänningen släpper blir det en ”snärt” som kan skada dig och andra svårt. Det är ett typexempel på att göra en kris krisigare.

Jag menar inte att man aldrig får föra det, för varje människa som har en utvecklad moral som en vuxen ska ha, vet att man ibland behöver göra avsteg. För gör man inget har man också ett ansvar, till exempel för personer som både kan bli sjuka och dö av att sitta där.

Så steg ett är att försäkra sig om att det är moraliskt försvarbart att klippa räcket är försvarbar. För du kan ha moralisk rätt att klippa det, men du har inte moralisk rätt att försvåra räddningstjänstens arbete. Så kommer du att hjälpa eller stjälpa för de som sitter fast lik väl som för räddningstjänsten.

Om du kommer fram till att det är rätt sak att göra, och du kan stå för det med rak rygg när du blir konfronterad, då behöver du som sagt någon med rätt kompetens. Det är steg två.

Det är oftast inte du, speciellt inte om du tror att en bultsax löser problemet. Vem har rätt kompetens då? Utöver räddningstjänsten så har bärarna det. Och i just området där det skedde så råkar jag vetat att det finns det rätt många med rätt kompetens. Så du får övertyga någon av dem om att bistå dig.

Steg tre, om det är du som sett till att räcket klipps så är det också du som är moraliskt ansvarig för de faror som uppkommer på grund av det. Du måste alltså personligen dirigera trafiken så att de bilar som kör ut där inte blir påkörda av kommande bilar i det körfältet. Det kräver också en del material (varselvästar, ljus, varningstrianglar osv) samt att hastigheten på den vägen inte är för hög.

Du får inte lägga över det på räddningstjänsten, när det är du som skapat situationen.

Klart är att oberoende av om och hur man väljer att agera eller inte agera, så har man ett moraliskt ansvar. Att klippa en vajer kan vara lika fel som att inte göra det. Helt oberoende av formellt ansvar och lagar. Därför måste man noga fundera över rimligheten i det. Oberoende av om man är Trafikverket, räddningsledaren på plats eller privatpersonerna.

Man slipper inte ansvar genom att peka på någon annan, eller på regler, för mitt ansvar som människa relativt andra människor, är alltid absolut.